10 April 2012

HARIAN METRO 10 APRIL 2012: SK DUMPAR JOHAN TADARUS AL-QURAN

Headline: SK Dumpar johan tadarus al-Quran
Publication: HM
Date of publication: Apr 10, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 026

MUAR: Sekolah Kebangsaan (SK) Dumpar di sini, muncul johan keseluruhan Majlis Tadarus al-Quran (MTQ) dan Festival Nasyid Zon Maharani berakhir kelmarin.

Setiausaha program, Zakaria Muhamad berkata, pertandingan disertai 19 sekolah dalam zon itu dan pertandingan mengikut kategori tilawah al-Quran, hafazan, bercerita kisah al-Quran, berzanji, tulisan khat, jawi dan nasyid.

Katanya, program anjuran Panitia Pendidikan Islam Zon Maharani itu membabitkan 300 murid yang menyertai pelbagai kategori dipertandingkan bagi memilih wakil ke peringkat daerah.

"SK Dumpar turut diumumkan johan keseluruhan lelaki apabila muncul johan pertandingan nasyid, naib johan hafazan dan naib johan dalam tulisan khat serta jawi.

"Selain itu, sekolah berkenaan mendapat tempat ketiga dalam pertandingan hafazan, tulisan khat dan bercerita kisah al-Quran bagi kategori perempuan, manakala johan keseluruhan perempuan disandang SK Convent," katanya di Dewan SK Dumpar, dekat Jalan Junid di sini, kelmarin.

Program dirasmikan Penyelia Pendidikan Islam, Pejabat Pelajaran Daerah Muar, Hussin Yusuf dan dihadiri Pengerusi Panitia Pendidikan Islam Zon Maharani, Hamim Lahuri.

Berikutan itu, Hussin berharap setiap murid dapat mempelajari al-Quran sejak kanak-kanak bagi mendalami maksud terkandung di dalamnya.

Katanya, pembabitan murid dalam pertandingan itu dapat mencungkil bakat dan kebolehan mereka ke tahap lebih tinggi selain menjadi amalan hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan