29 Mac 2013

HARIAN METRO, 29 MAC 2013: BERKAMPUNG 3 HARI

Headline: Berkampung 3 hari
Publication: HM
Date of publication: Mar 29, 2013
Section heading: Metro Plus
Page number: 005
Byline / Author: Oleh Hai Rozzaman Jalal
Ledang: Seramai 41 penuntut Fakulti Kejuruteraan Awam dan Sumber Alam Universiti Malaysia Pahang (UMP), yang berkampung selama tiga hari di Kampung Parit Jarum Darat, Bukit Gambir di sini, baru-baru ini, menimba pengalaman baru hasil Program Kejuruteraan Komuniti Ledang (KKL) 2013.

Program anjuran Persatuan Mahasiswa Kejuruteraan Awam dan Sumber Alam (PERKASA) itu menjadi medium terbaik mahasiswa pelbagai latar belakang menyelami corak kehidupan, keunikan budaya dan kesenian masyarakat setempat.

Pengarah program Khairull Azman Saleh berkata, KKL 2013 satu inisiatif pihaknya bersifat serampang tiga mata bagi mewujudkan jaringan sosial dalam kalangan masyarakat, pemimpin dan universiti.

Katanya, kesedaran sosial penting bagi memberi impak kepada pembentukan sahsiah penuntut selain mendedahkan suasana kehidupan bermasyarakat menerusi keluarga angkat masing-masing.

Selama tiga hari bersama keluarga angkat di Kampung Parit Jarum Darat, Parit Haji Idris dan Parit Kassan, kami dapat menyelami kehidupan masyarakat kampung serta keunikan budaya serta kesenian setempat.

Melalui program ini, ia dapat memberi kefahaman kepada peserta pentingnya menuntut ilmu dan menyumbang kembali ilmu dipelajari itu kepada masyarakat untuk kegunaan semua, katanya pada majlis perasmian penutup program itu di Balai Raya Parit Jarum Darat di sini, baru-baru ini.

Perasmian disempurnakan Ahli Parlimen Ledang Hamim Samuri.

Khairull berkata, KKL 2013 turut disertai tiga pelajar antarabangsa dari Yaman dan Sudan yang menuntut dalam bidang kejuruteraan di UMP.

Katanya, antara pengisian program termasuklah gotong-royong, ziarah komuniti, bengkel strategi pelajar cemerlang, perlawanan bola sepak dan malam karnival kesenian bagi mengeratkan silaturahim penduduk dan penuntut.

Sementara itu, Hamim berkata, KKL 2013 mempunyai matlamat sangat tinggi nilainya dalam melonjakkan kualiti hidup masyarakat kampung.

Katanya, ia perlu dijadikan peluang untuk membina masyarakat lebih maju berdasarkan misi yang dibawa dan menggunakan ilmu pengetahuan dalam kehidupan masyarakat kampung.

Masyarakat kampung sentiasa berfikiran terbuka untuk menerima perubahan dan boleh membuka minda seperti penggunaan internet yang membantu anak mereka belajar, katanya.

Penuntut dari Yaman, Aiman Hasan Hamood Al Masodi berkata, program KKL 2013 memberi peluang kepadanya mengenali budaya kehidupan tradisional masyarakat di Ledang yang amat menyeronokkan selain dapat belajar adat resam masyarakat Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan