05 Mac 2011

HARIAN METRO 04 MAC 2011: BAJA TAHI AYAM BERTERABUR


Headline: Baja tahi ayam berterabur
Publication: HM
Date of publication: Mar 4, 2011
Section heading: Metro Plus
Page number: 003
Justify Full
LEDANG: Tindakan tidak bertanggungjawab pemandu lori membawa baja tahi ayam tanpa menutup kanvas dengan kemas menyebabkan najis itu bertaburan di jalan raya berhampiran Institut Latihan Perindustrian (ILP) Ledang di sini.

Berikutan itu, pengguna yang melalui kawasan berkenaan terpaksa menahan bau busuk setiap kali lori membawa baja tahi ayam itu melalui jalan raya berkenaan untuk dihantar ke kebun sayur berhampiran.

Seorang penduduk, Suyar Basir, 40, berkata dia menyedari najis ayam bertaburan di atas jalan raya ketika keluar dari ILP, baru-baru ini.

"Pada mulanya saya menyangkakan sampah yang dibawa dari ILP berbau busuk, namun selepas terlihat 'benda' bertaburan di jalan raya, saya dapati ia najis ayam yang dibawa lori untuk dihantar ke kebun sayur berhampiran.

"Ia menimbulkan rasa tidak senang pengguna jalan raya dan penduduk berhampiran berikutan bau busuk najis itu meloyakan lebih-lebih lagi ada gerai menjual makanan di laluan ini," katanya, semalam.

Menurut Suyar, keadaan jalan raya yang tidak rata sepanjang kira-kira tiga kilometer menyebabkan lebih banyak najis ayam bertaburan.

Seorang lagi penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Samad, 56, berkata, kejadian seperti itu pernah berlaku beberapa bulan lalu di laluan sama dan kebetulan satu majlis perkahwinan sedang dijalankan berhampiran jalan itu.

"Berikutan itu, pekerja majlis perkahwinan berkenaan terpaksa membersihkan najis berkenaan bagi memastikan jemputan selesa ketika menjamah hidangan," katanya.

Sehubungan itu, katanya, pihak berkuasa diminta supaya mengambil tindakan sewajarnya terhadap pihak tidak bertanggungjawab itu.

"Masalah ini membabitkan banyak pihak dan pihak berkenaan perlu rasa kasihan terhadap pengguna jalan raya dan penduduk di kawasan ini yang sering kali berdepan masalah ini," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan