03 Ogos 2012

HARIAN METRO 03 OGOS 2012: RESAH MANDI DEBU

Headline: Resah mandi debu
Publication: HM
Date of publication: Aug 3, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 032
Byline / Author: Oleh Hai Rozzaman Jalal

LEDANG: Keresahan penduduk Kampung Parit Kassan, Bukit Gambir di sini, yang berdepan masalah pencemaran habuk dan debu akibat kerja mengangkut tanah merah sejak sebulan lalu mendapat perhatian pihak berkuasa berkaitan.

Difahamkan, tanah berkenaan diangkut dari sebuah kuari sebelum dibawa ke tapak projek pembangunan berhampiran.

Berikutan masalah itu, penduduk mendakwa terpaksa membersihkan habuk dan debu di rumah mereka setiap hari dan berharap masalah itu diselesaikan segera kerana Aidilfitri bakal menjelang tidak lama lagi.

Penduduk, Zakaria Haiyun, 52, berkata, sikap kontraktor yang tidak menyiram jalan keluar masuk selain gagal membersihkan tanah tercicir menyebabkan kesihatan penduduk terjejas selain rumah dicemari habuk.

"Setiap hari, saya terpaksa menutup tingkap dan pintu bagi mengelak debu berterbangan dalam rumah. Kesan tapak kaki pula akan kelihatan di lantai selepas dipijak akibat debu.

"Akibat pencemaran itu, anak saya kini menghidap semput dan berharap masalah ini diselesaikan kontraktor secepat mungkin," katanya ketika pertemuan antara penduduk bersama kontraktor projek pembangunan berkenaan, baru-baru ini.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gambir, M Asojan; Penghulu Mukim Grisek, Ishak Abu Bakar; Setiausaha Aduan Rakyat Facebook Parlimen Ledang dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Gambir, Ramli Abd Rahman; Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Parit Kassan, Mohd Hamzah Basar dan timbalannya, Mohd Janis Abu Bakar.

Seorang lagi penduduk dikenali sebagai Nor, 30, pula mendakwa lori membawa muatan tanah itu dipandu laju tanpa mempedulikan keselamatan penduduk terutama ibu bapa yang menjemput anak pulang dari sekolah.

"Tindakan sewajarnya perlu diambil pihak berkaitan dan jangan tunggu hingga berlaku perkara tidak diingini menimpa penduduk," katanya.

Sementara itu, Asojan berkata, dalam perbincangan itu, kontraktor terbabit setuju memenuhi permintaan penduduk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan