02 Jun 2013

BH AHAD, 02 JUN 2013: 'REBUT PELUANG TAMBAH PRODUK HALAL'

Headline: 'Rebut peluang tambah produk halal'
Publication: BM
Date of publication: Jun 2, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 016

Ledang: Usahawan pengeluaran produk halal negara ini boleh menerokai pasaran dunia yang kini mencecah RM73 trilion setahun.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Hamim Samuri, berkata sehingga kini usahawan negara ini hanya mampu mengeksport RM70 bilion produk halal ke seluruh dunia.

Sehubungan itu, katanya, usahawan Malaysia perlu merebut peluang dengan menambahkan produk halal untuk dieksport terutama ke negara yang mempunyai ramai umat Islam.

Sedia pensijilan halal

Dalam industri produk halal, hanya Kerajaan Malaysia yang mengambil bahagian menyediakan pensijilan halal untuk memastikan produk dikeluarkan terbukti halal.

Di negara lain, produk halal disahkan persatuan ulama atau Islam sedangkan di sini kerajaan yang menyediakan pensijilan halal terbabit, katanya pada majlis kesyukuran dan tahlil sempena pelantikannya sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri di sini, kelmarin.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serom, Abd Razak Minhat dan Senator Ahamat Yusop.

Hamim yang juga Ahli Parlimen Ledang turut mengalukan mereka yang berminat menjadi usahawan untuk merebut peluang disediakan MITI melalui Program Groom Big.

Program itu inisiatif kerajaan untuk menggalak, memupuk dan membangunkan usahawan perusahaan kecil dan sederhana, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan