11 April 2013

BH VARSITI, 11 APRIL 2013: MENYELAMI KEHIDUPAN WARGA KAMPUNG

Headline: Menyelami kehidupan warga kampung
Publication: BH
Date of publication: Apr 11, 2013
Section heading: Varsiti
Page number: 008

Ledang: Program Kejuruteraan Komuniti Ledang 2013 (KKL 2013) yang diadakan di Kampung Parit Jarum Darat dekat Bukit Gambir, baru-baru ini, disertai 41 pelajar Fakulti Kejuruteraan Awam dan Sumber Alam Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Pengarah program, Khairull Azman Saleh, berkata selama tiga hari bersama-sama keluarga angkat di Kampung Parit Jarum Darat, Parit Haji Idris dan Parit Kassan memberi pengalaman berharga selain menyelami kehidupan masyarakat kampung.

Katanya, peserta dapat mempelajari keunikan budaya dan kesenian setempat menerusi program bersamasama keluarga angkat masing-masing.

Program KKL 2013 satu inisiatif bersifat serampang tiga mata bagi mewujudkan jaringan sosial dalam kalangan masyarakat, pemimpin dan universiti.

Kesedaran sosial itu penting bagi memberi impak kepada pembentukan sahsiah pelajar selain mendedahkan suasana kehidupan bermasyarakat menerusi keluarga angkat masingmasing, katanya ketika ditemui dalam majlis perasmian penutup program itu oleh Ahli Parlimen Ledang, Hamim Samuri di Balai Raya Parit Jarum Darat.

Dekati masyarakat

Program selama tiga hari itu anjuran Persatuan Mahasiswa Kejuruteraan Awam dan Sumber Alam (PERKASA) yang menjadi medium terbaik kepada mahasiswa pelbagai latar belakang untuk menyelami corak kehidupan, keunikan budaya dan kesenian masyarakat setempat.

Khairull Azman berkata, program itu dapat memberi kefahaman kepada peserta pentingnya menuntut ilmu dan menyumbang kembali ilmu yang dipelajari kepada masyarakat untuk manfaat semua.

Katanya, antara pengisian program itu ialah gotong-royong, ziarah komuniti, bengkel strategi pelajar cemerlang, perlawanan bola sepak, sukaneka dan malam karnival kesenian.

Hamim pula berkata program KKL 2013 itu perlu dijadikan peluang untuk membina masyarakat yang lebih maju berdasarkan misi yang dibawa untuk mengaplikasi ilmu pengetahuan yang dimiliki bagi memenuhi keperluan hidup masyarakat kampung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan