11 April 2013

HARIAN METRO, 11 APRIL 2013: KUTIP PENGALAMAN URUS SPA

Headline: Kutip pengalaman urus spa
Publication: HM
Date of publication: Apr 11, 2013
Section heading: Variasi
Page number: 015
Byline / Author: Oleh Hai Rozzaman Jalal

Bekerja untuk meraih pengalaman, ternyata sesuatu yang sangat berbaloi buat Suraya Sulaiman, 32.

Usahawan wanita ini menimba pengalaman dengan bekerja selama empat bulan di sebuah spa di Kompleks Pasar Tani Kekal Bukit Gambir, Muar, sebelum dia mengambil alih perniagaan berkenaan awal Mac lalu.

Pemilik Aurarich Beauty Spa ini mengakui, selain bekerja untuk menimba pengalaman dan selok-belok pengurusan spa, dia turut mengikuti kursus jangka pendek di Kolej Komuniti Muar dalam bidang berkenaan.

Dia juga mengeluarkan modal sendiri sebanyak RM20,000 bagi mengambil alih premis itu daripada pemilik sebelumnya.

Minat dalam perniagaan mendorong saya untuk mencuba walaupun banyak halangan dan dugaan perlu ditempuh.

Sebelum ini, saya pernah menjalankan perniagaan restoran di Tangkak, namun apabila berpindah ke lokasi lain, perniagaan berkenaan kurang mendapat sambutan sebelum mencuba perniagaan spa, katanya.

Menurut Suraya, berkat dorongan suami Azrie Swardi, 33, dan keluarga, dia tekad menceburi perniagaan itu yang menawarkan perkhidmatan rawatan wajah, resdung, sauna herba, urutan herba, spa kaki dan terapi kaki.

Dia bersyukur kerana pelanggan tetap yang pernah mendapatkan perkhidmatan di premis itu terus memberikan sokongan, ditambah dengan kehadiran pelanggan baru.

Menurutnya, Aurarich Beauty Spa dirasmikan pembukaannya oleh Pegawai Penyelaras Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Daerah Muar/Ledang, Mohd Nazri Zakaria.

Selain menyediakan perkhidmatan rawatan kecantikan dan spa, premis ini memasarkan produk kecantikan dan kesihatan untuk merawat kulit muka bermasalah.

Kami beroperasi setiap hari bermula jam 8.30 pagi hingga 6 petang dan turut memberi peluang kepada pengunjung Pasar Tani Bukit Gambir untuk mencuba terapi rendaman kaki yang popular masa kini, katanya.

Menurut Suraya, dia juga berterima kasih kepada kerajaan menerusi FAMA kerana menyewakan premis berkenaan pada kadar berpatutan.

Pada masa sama, FAMA turut menyediakan lokasi khas untuk kami melakukan promosi. Ia cukup membantu peniaga seperti saya untuk mengukuhkan lagi perniagaan, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan