27 Oktober 2012

HARIAN METRO, 27 OKTOBER 2012: 28 PESERTA J-QAF KHATAM


Headline: 28 peserta J-QAF khatam
Publication: HM
Date of publication: Oct 27, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 046
LEDANG: Seramai 28 murid tahun enam Sekolah Kebangsaan (SK) Simpang 5 Darat yang mengikuti program J-QAF sejak 2007 berjaya khatam membaca al-Quran dan menerima sijil masing-masing, kelmarin.

Penyelia Pendidikan Islam, Pejabat Pelajaran Daerah Muar/Ledang, Hussin Yusof berkata, program J-QAF diperkenalkan pada 2005 oleh Kementerian Pelajaran bertujuan melatih dan memperkenalkan pelajaran Jawi, al-Quran, Arab dan fardu ain kepada murid tahun satu hingga enam.

Katanya, melalui program itu, murid diharap dapat menguasai pelajaran asas secara berperingkat di sekolah dan menyambungnya di rumah dengan bimbingan ibu bapa.

Menurutnya, pembacaan al-Quran di kalangan anak-anak perlu diteruskan sepanjang masa walaupun mereka sudah khatam kitab suci itu.

"Penguasaan mereka membaca dan khatam al-Quran dalam usia muda satu pencapaian membanggakan dan menerusi program J-QAF, murid diajar di sekolah walaupun waktunya singkat dan terhad.

"Bagaimanapun, ia memerlukan komitmen semua pihak dan kami memohon kerjasama ibu bapa untuk mengajar anak-anak membaca al-Quran di rumah sama ada sendiri atau mencari guru mengaji," katanya ketika merasmikan Majlis Khatam al-Quran dan Penyampaian Sijil J-QAF Murid Tahun Enam SK Simpang 5 Darat di sini, kelmarin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan